Hvad kigger din kommende arbejdsgiver efter på LinkedIn?

Vi har spurgt rekrutteringskonsulenten fra betterpeople, HR Partneren fra Berendsen og direktøren hos Add Value

Stiller du arbejdsgiverne derude spørgsmålet om, hvorvidt du skal have en LinkedInprofil, vil du oftest få det klare svar: Ja. Ifølge Ballisagers rekrutteringsanalyse 2017 svarer 49% af de 878 deltagende virksomheder, at de bl.a. anvendte LinkedIn som kanal ved deres seneste ansættelse.  

Din personlige branding på LinkedIn er vigtig

Det handler altså om at være tilstede digitalt. Men det handler også om meget mere end det. Det handler i den grad om, hvordan du er tilstede. Hvordan fremstiller du dig selv, hvad signalerer du, hvilke ord bruger du? Din personlige branding på LinkedIn er vigtig. Faktisk så vigtig at den kan gå hen og blive afgørende for din fremtidige karriere. Maria Faber, Team Lead for rekruttering & search fra rekrutteringsbureauet betterpeople i Aarhus fortæller:

”Står vi over for en profil, som er gennemarbejdet, struktureret og let at gå til, så vælger vi i første omgang at bruge vores energi på den kandidat frem for en mangelfuld profil. En gennemarbejdet profil signalerer i det hele taget overskud og engagement. Det har bestemt en signalværdi, som har en attraktiv effekt på arbejdsgiver”.

Gå ikke glip af din næste karrieremulighed

Hvis du ikke er på LinkedIn, kan du risikere at gå glip af nye muligheder, fordi virksomhederne ikke bliver opmærksomme på dig. Til daglig anvender betterpeople blandt andet LinkedIn til at søge efter relevante kandidater fra assistentniveau til direktøren. De rekrutterer både til små, mellemstore og store virksomheder i hele landet. Maria Faber fra betterpeople siger: 

”Især hvis du er jobsøgende, øger du dine muligheder med LinkedIn for at blive kontaktet af en rekrutteringskonsulent eller en relevant kontakt, som kan sætte dig i forbindelse med en arbejdsgiver. Der er stort set ikke nogen brancher, hvor det er spild af tid at være på LinkedIn. Du ved jo aldrig, hvilke muligheder det bringer”, lyder det fra hende.

Malene Dalgaard er enig. Hun arbejder til daglig som HR Partner hos virksomheden Berendsen, der har over 15.000 medarbejdere på internationalt plan. Hun ansætter lige fra kontorassistenten til sælgeren og afdelingschefen. 

”Når vi rekrutterer nye medarbejdere hos Berendsen, anvender vi altid LinkedIn. Enten til at undersøge markedet eller tjekke ansøgernes profiler. Det ville undre mig meget, hvis du som jobsøgende ikke er på LinkedIn”, siger Malene Dalgaard.

Vi skal ikke være i tvivl om, hvem du er, og hvad du kan

Det er forskelligt, hvad rekrutteringsbureauet betterpeople kigger efter, når de screener profiler. Det kommer an på, hvilken stilling, der er tale om. Maria Faber understreger dog, at der er én ting, de altid kigger efter:

”Dine kompetencer skal fremgå klart og tydeligt. Vi skal ikke være i tvivl om, hvem du er, og hvad du kan. Beskriv dine tidligere ansvarsområder, det udbytte du tager med, og hvordan du kan bruge de kompetencer fremadrettet. Det er det faglige match, vi kigger efter i første omgang. Få de ting frem, som for dig er en selvfølge, men som muligvis ikke er det for rekrutteringskonsulenten”, lyder det fra Maria Faber.

HR Partner Malene Dalgaard fra Berendsen er enig i, at det er vigtigt at tegne et præcist og tydeligt billede af sig selv på LinkedIn.

Fortæl om dig selv, dine kompetencer og dine erhvervserfaringer. Vær gerne konkret. Hvis du fx kan lide at arbejde med salg, hvad er det så inden for salg, som du finder glæde i at arbejde med,” siger hun.

Derudover skal det være nemt for arbejdsgiver at komme i kontakt med dig, hvilket Maria Faber, Team Lead for rekruttering & search hos betterpeople, understreger: 

”Lad gerne mailadresse og telefonnummer fremgå på din profil. Nogle gange bliver der handlet hurtigt, og så er det med at være tilgængelig,” tilføjer hun med et smil.

Også når det gælder direktør Thomas Secher fra virksomheden Add Value er LinkedIn et vigtigt redskab. Han arbejder til daglig med at headhunte kandidater for virksomhedens kunder.

”Når jeg kigger på en LinkedIn profil, prøver jeg at finde fakta. Mange profiler har desværre valgt ikke at være konkrete nok omkring deres erfaring, men også personlige kompetencer – og profilen bliver derfor for upersonlig og anonym. Husk på, at vi som headhuntere indledningsvist ikke bruger meget mere end 20-30 sekunder på at screene en profil. Så der skal være noget, som fanger osSidst men ikke mindst øges troværdigheden hos den enkelte kandidat, når der er flere udtalelser fra relevante personer. Alt for få er opmærksomme på værdien af disse referencer”, siger direktør Thomas Secher.

Der er altså ingen tvivl om, at det er vigtigt, hvordan du er tilstede på LinkedIn, hvis du er på udkig efter dit næste job.

Hos KarriereCoach arbejder vi professionelt med jobsøgning og rådgiver i personlig branding på LinkedIn. Her er vores 5 bedste LinkedIn-råd til dig, der søger (nyt) job, eller er åben for nye karrieremuligheder.

  • Tænk over, hvad du vil signalere. Hvad vil du gerne, at andre husker dig for? Sørg for at kommunikere og agere ud fra det. På den måde opnår du troværdighed og får skabt dig et stærkt brand.
  • Få styr på din profil. Hellere i dag end i morgen. Du skal tegne et præcist og tydeligt billede af, hvem du er, og hvad du kan ved at fremhæve og uddybe dine kompetencer.
  • Tænk i søgeord. Det øger chancen for, at du rangerer højere i søgninger. Spørg dig selv: Hvilke ord vil jeg gerne findes på? Hvad kunne en arbejdsgiver finde på at søge efter?
  • Brug dit netværk. Tag kontakt. Er der nogen i dit netværk på LinkedIn, som kan hjælpe dig videre?
  • Brug LinkedIn aktivt. Her gælder devisen ’jo mere du giver, jo mere får du igen’. Gør andre mennesker opmærksom på dig, og det du kan ved at dele ud af din viden og erfaring fx gennem opslag, artikler, eller deltag i dialoger med andre. Gør det, du deler relevant for andre, så de får noget ud af at læse det. På den måde gør du dig selv til en attraktiv medarbejder.

 

Vil du vide mere?

Vil du gerne vide mere om personlig branding på LinkedIn, eller har du brug for hjælp til at skabe en professionel og skarp profil? Så kan vi hjælpe dig. Kontakt KarriereCoach på 70 22 29 23 eller skriv til kommunikationskonsulent Katrine Larsen på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kontakt os


Morten Tange
Karriererådgiver & indehaver

E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Tlf.: +45 70 22 29 23

FÅ INSPIRATION, NYHEDER OG VIDEN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Nyhedsbrev

© 2020 TANGE GRUPPEN. ALL RIGHTS RESERVED - PERSONDATA